The limits of community. Observations about the role of friendship and benevolence in Aristotle’s political philosophy
Abstract
This article focuses in the procedure whereupon the practical philosophy of Aristotle establishes which are the extreme limits of the citizen space, emphasizing that what it is in outside of that demarcation is as much or more decisive for the city that the legal framework that we find in its interior. The work maintains the following thesis: the practical philosophy of Aristotle displays the city like a between irreducible founded on two poles or hardly objectivable ends, that is to say, its original materia and its ideal model. Starting off of here, I defend that the coexistence model that even offers the friendship and its introduction, the benevolence, works like a regulative index that orients the efforts that the city directs to the fulfilment of its own érgon.Downloads
References
Bibliografía primaria:
Aristóteles (2000), Partes de los animales/Marcha de los animales/Movimiento de los animales, Madrid, Gredos.
Aristóteles (1999), Ética a Nicómaco [EN], Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales (CEPC).
Aristóteles (1999), Política [Pol.], Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
Aristóteles (1998), Acerca de la generación y de la corrupción, Madrid, Gredos.
Aristóteles (1995), Ética Nicomáquea [EN] /Ética Eudemia [EE], Madrid, Gredos.
Aristóteles (1994), Metafísica [Met.], Madrid, Gredos.
Aristóteles (1994), Reproducción de los animales, Madrid, Gredos.
Aristóteles (1990), Retórica [Ret.], Madrid, Gredos.
Aristóteles (1988), Poética [Poét.], Madrid, Gredos.
Bibliografía secundaria:
Annas, Julia E. (1990), “Comments on J. Cooper”, en Günther Patzig (ed.), Aristoteles "Politik": Akten des XI. Symposium Aristotelicum, Friedrichshafen/Bodensee, 25.8.-3.9.1987, Gotinga, Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 242-248.
Arendt, Hannah (1967), Vita activa, Múnich, Piper.
Aubenque, Pierre (1980), “La loi selon Aristote”, Archives de Philosophie du Droit, vol. 25, pp. 147-158.
Aubenque, Pierre (1974), El problema del ser en Aristóteles, Madrid, Taurus.
Aubenque, Pierre (1963), La prudence chez Aristote, París, Presses Universitaires de France.
Berti, Enrico (2001), “De l’amitié à la philosophie chez Aristote”, en Guy Samama (ed.), Aristote. Éthique à Nicomaque, Livres VII et IX, París, Ellipses.
Cassin, Barbara (1997), Aristote et le lógos, París, Presses Universitaires de France.
Cooper, John (1990), “Political animals and civic friendship”, en Günther Patzig (ed.), Aristoteles “Politik”: Akten des XI. Symposium Aristotelicum, Friedrichshafen/Bodensee, 25.8.-3.9.1987, Gotinga, Vandenhoeck & Ruprect, pp. 220-248.
Couloubaritsis, Lambros (1970), “La philía à l’origine d’une mise en question du bonheur aristotélicien comme seule fin ultime de l’Éthique”, en Annales de l’Institut de Philosophie de l’Université de Bruxelles, Bruselas, Vrin, pp. 25-78.
Guest, Gerard (1997), “La dimension ‘pratique’ de l’agir. Aspects de l’aspectualité de l’action selon Aristote et chez Kant”, en Jean-Yves Château (ed.), La vérité pratique. Aristote. Éthique à Nicomaque, livre VI, París, Vrin, pp. 265-300.
Heidegger, Martin (2000), Carta sobre el humanismo, Madrid, Alianza Editorial.
Humbert, Jean (1960), Synthaxe grecque, París, Librairie C. Klincksieck.
Lebrun, Gérard (2004), L’envers de la dialectique. Hegel à la lumière de Nietzsche, París, Seuil.
Martínez Marzoa, Felipe (2005), El saber de la comedia, Madrid, Antonio Machado Libros.
Martínez Marzoa, Felipe (1996), Ser y diálogo, Madrid, Istmo.
Pardo, José Luís (1998), “Políticas de la intimidad. Ensayo sobre la falta de excepciones”, Lógos. Anales del Seminario de Metafísica, vol. 32, núm. 1, pp. 145-196.
Pellegrin, Pierre (1982), La classification des animaux chez Aristote, París, Les Belles Lettres.
Rodrigo, Pierre (1998), Aristote et les choses humaines, Bruselas, Ousia.
Rodrigo, Pierre (1995), Aristote, l’Éidétique et la Phénoménologie, Grenoble, Jérôme Millon.
Sánchez Ferlosio, Rafael (2003), Non olet, Barcelona, Destino.
Sánchez Madrid, Nuria (2010), “Areté, proaíresis y theoría. Los principios de la acción en Aristóteles”, en Juan Manuel Navarro Cordón y Nuria Sánchez Madrid (eds.), Ética y metafísica. Sobre el ser del deber ser, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 49-96.
Sánchez Madrid, Nuria (2007), “El placer, intelección de la acción. Acerca de la trascendencia del sí mismo en la Ética a Nicómaco”, Convivium. Revista de Filosofía, núm. 20, anual, pp. 37-64.
Tomás de Aquino (2000), Comentario a la “Ética a Nicómaco” de Aristóteles, Pamplona, Ediciones Universidad de Navarra.
Wolff, Francis (1991), Aristote et la politique, París, Presses Universitaires de France.