Mutation and concept in Ernst Cassirer. Two validation ways of the singular

Abstract

This paper analyzes the relation between the singular and the universal in mythical thinking. The initial problem holds that, conventionally, due to its fantastic expressions, mythical thought is non-objective knowledge of the world; however, I will argue the opposite. Based on Cassirer’s Philosophie der symbolischen Formen, I will present two results: firstly, an evaluation of how myth relates singular events with universal concepts, which allows the reassessment of myth as a valid epistemological form. Secondly, the main epistemological resource of myth is the idea of mutation, unlike science, which uses concepts to relate the singular with the universal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Esparza, Universidad Panamericana, Aguascalientes, Departamento de Humanidades
Doctor en Ciencias Sociales y Humanidades por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Actualmente es profesor investigador del Departamento de Humanidades de la Universidad Panamericana, Aguascalientes. Es miembro activo de la línea Mito, conocimiento y acción. Su libro más reciente es Mito, conocimiento y acción. Continuidad y cambio en los procesos culturales.

References

Biblia (1969), México, San Pablo.

Cassirer, Ernst (2005 [c. 1942]), Lógica de las ciencias de la cultura. Cinco estudios, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1998), El problema del conocimiento en la filosofía y en la ciencia modernas, vol. IV, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1998 [c. 1923]), Filosofía de las formas simbólicas, vol. 1: El lenguaje, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1998 [c. 1924]), Filosofía de las formas simbólicas, vol. 2: El pensamiento mítico, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1998 [c. 1929]), Filosofía de las formas simbólicas, vol. 3: Fenomenología del conocimiento, México, Fondo de Cultura Económica.

Cassirer, Ernst (1996), The Philosophy of Symbolic Forms. The Metaphysics of Symbolic Forms, New Haven, Yale University Press.

Cassirer, Ernst (1979), Symbol, Myth and Culture. Essays and Lectures of Ernst Cassirer (1935-1945), New Haven, Londres, Yale University Press.

Cassirer, Ernst (1946 [c. 1925]), Language and Myth, Nueva York, Dover Publications.

Cassirer, Ernst (1945), The Myth of the State, New Haven, Yale University Press.

Cassirer, Ernst (1945), An Essay on Man: An Introduction to a Philosophy of Culture, Nueva York, Doubleday Anchor.

Coskun, Daniel (2007), “The politics of myth. Ernst Cassirer’s pathology of the totalitarian state”, Perspectives on Political Science, vol. 36, núm. 3, pp. 153-167.

Esparza, Gustavo (2019), “Forma y legalidad del conocimiento mítico en Ernst Cassirer”, en Claudio Calabrese, Gustavo Esparza y Ethel Junco (coords.), Mito, conocimiento y acción. Continuidad y cambio en los procesos culturales, Nueva York, Peter Lang, pp. 41-73.

Esparza, Gustavo (2017a), “Ernst Casssirer: una fenomenología del autoconocimiento en el marco de la tensión vivencial y espiritual”, Ágora: Papeles de Filosofía, vol. 36, núm. 1, pp. 149-169.

Esparza, Gustavo (2017b), La construcción simbólica de sí mismo, Madrid, Editorial Académica Española.

Fagot-Largeault, Anne (2011), “La construcción intersubjetiva de la objetividad científica”, en Daniel Andler, Anne Fagot-Largeault y Bertrand Saint-Sernin, Filosofía de las ciencias, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 88-150.

Fromm, Erich (1999), Y sereis como dioses, México, Paidós.

Hamburg, Carl (1949), “Cassirer’s conception of philosophy”, en Paul Schilpp (ed.), The Philosophy of Ernst Cassirer, vol. VI, Evanstons, The library of Living Philosophers, pp. 73-119.

Hendel, Charles (1954), “Introductory note”, en Ernst Cassirer, The Philosophy of Symbolic Forms, vol. 3: The Phenomenology of Knowledge, New Haven/Londres, Yale Universtiy Press, pp. vii-xii.

Ikonen, Sirkku (2011), “Cassirer’s critique of culture. Between the Scylla of Lebensphilosophie and the Charybdis of the Vienna Circle”, Synthese, vol. 179, pp. 187-202.

Junco, Ethel (2016), Eurípides y la belleza del bien, Zacatecas, Universidad Panamericana/Texere.

Langer, Susan (1946), “Translator’s preface”, en Ernst Cassirer, Language and Myth, Nueva York, Dover Publications, pp. vii-x.

Luft, Sebastian (2004), “A hermeneutic phenomenology of subjective and objective spirit: Husserl, Natorp and Cassirer”, en Burt Hopkings y Steven Crowwell (eds.), The New Yearbook for Phenomenology and Phenomenological Philosophy, vol. 4, Nueva York, Routledge, pp. 209-248.

Maslov, Boris (2012), “From (theogonic) mythos to (poetic) logos: Reading Pindar’s genealogical metaphors after Freidenberg”, Journal of Ancient Near Eastern Religions, vol. 12, pp. 49-77.

Motzkin, Gabriel (2008), “Cassirer’s Philosophy of Symbolic Forms: A foundational reading”, en Jeffrey Barash (ed.), The Symbolic Construction of Reality: The Legacy of Ernst Cassirer, Chicago, University of Chicago Press, pp. 73-90.

Ortiz, Luis (2017), “‘La verdad es poder’. Algunas confusiones epistemológicas en torno a la relación entre ciencia y sociedad”, Signos Filosóficos, vol. 19, núm. 37, pp. 120-145.

Pardo, Alberto (2011), “Validación y legitimación de la investigación en educación y pedagogía”, Praxis & Saber. Revista de Investigación y Pedagogía, vol. 2, núm. 4, pp. 45-59.

Read, Herbert (1987), Imagen e idea, México, Fondo de Cultura Económica.

Wojtyła, Karol (1996), Varón y mujer. Teología del cuerpo, Madrid, Palabra.

Zamora, Fernando (2007), Filosofía de la imagen. Lenguaje, imagen y representación, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Published
07-11-2019
Section
Artículos